12 Ocak 2023 Perşembe

Seçme Yaşı Neden 15 Olmalı? Sebepleri Sizi Şaşırtıp Şok Edecek!


Ümit Özdağ'ın, "seçme yaşı 12 olsa" ve Muharrem İnce'nin "seçme yaşı 15 olsa tek başına iktidar oluruz"  sözlerini komik ve saçma bulanlar oldu.

Oysa önümüzdeki genel seçimden bağımsız olarak bu konuyu düşünüp aklımıza getirmemiz gereken başka mühim sorular var.

Bunların en başında neden seçme yaşı 18 olarak kabul edilmiş ve bu ne kadar doğru?

18 yaş bilindiği üzere reşit olma yaşı.

"Reşit olma, genç bir insanın çocukluktan yetişkinliğe geçişidir. "

18 yaşında ruhen ve bedenen zihnen gelişiminizi kısmen tamamlayıp hayatınızın kontrolünü kendi elinize alabilecek yaşta bir yetişkin oluyorsunuz, yani bireysel kararlarınızı tek başına bağımsız olarakta alabilecek bir akli yaşa geldiğiniz yaş  bilimsel olarak 18 yaş şeklinde ortaya konmuş.

Başta aileden bağımsız yaşama, evlilik ve iş gibi bir çok konuda ve tamamıyle kendi hayat kontrolünüzün kendinize geçtiği yaş 18.

Peki öncesinde bireysel hayatınızın kontrolü kimdeydi? Tabii ki ebevenlerinizdeydi.

Bireysel hayatımızın tercihleri 18 yaşına kadar ailemizde, peki toplumsal hayatımızın tercihleri neden gene 18 yaşına kadar ailede. Veya neden 18 yaşından önce toplumsal hayatımıza dair kararlara dahil ve müdahil olamıyoruz?

Malum ve kanunen 18 yaşa kadar sizin hayatınıza dair neredeyse tüm önemli kararları onlar alıyorlar ve işin tuhaf yanı sadece kendileri müdahil olmuyor aynı zamanda sizin hayatınıza toplum içinde karışacak yasaları ve politikaları de belirleyen insanları da sizin adınıza ülkeyi kimin yöneteceğini de ebevenyler belirliyor.

Peki bu ne kadar doğru?

Yani neden ben tam 18 yaşına geldiğimde ailemden ayrılıp bağımsız yaşama, evlilik, iş seçimi çalışma dahil her türlü kararları kendim alırken, neden aynı zamanda benim hayatımı toplumsal olarakta yöneten siyasetçileri de seçme yaşına da aynı yaşta sahip olabiliyorum? Neden daha önce değil?

Düşünebiliyor musunuz, bir insanın hayatında en önemli kararlardan olan; evlenme, aileden ayrılma, meslek seçimi, iş yaşamına atılma gibi son derece hayati şeylere karar verme yaşıyla, son derece tartışmalı bir alanda, siyasette bir siyasetçiyi seçme hakkını elde etme yaşı aynı; 18...

Yani bu önemli kararları verme yaşına geldiğiniz yaşta bir faşist veya hırsız siyasetçiyi oylama yaşınız aynı... Her şey birden geliyor üstünüze yani.

Peki, neden ben ailemden bağımsızlığımı elde yaşıma ulaşmadan önce beni o yaşa geldiğimde yönetecek siyasetçileri neden 3-5 sene önceden seçmeye başlayamıyorum?

Yani bu şey gibi, denize gideceksiniz ama mayoyu orada alacaksınız gibi saçma sapan bir şart gibi...

Neden mayomu daha önce alamıyorum?

Amaç ne burada siyasetçileri veya ülkeyi ergenlik çağlarımda benden korumaya mı çalıyorlar?

Yani ben eğer 15 yaşında veya 13 yaşında oy kullanırsam ülkeyi tehlikeye atacak kişileri seçerim diye mi benden korkuyorlar?

Neden mesela ben 18 yaşında artık aileme daha fazla yük olmaya başlayacağım bir dönemden önce kendi kişisel ve toplumsal tedbilerimi de alacak şekilde ve dışarıdaki hayata adapte olmaya başlamak adına da beni yönetecek siyasileri 15 yaşından itibaren seçmeye başlayamıyorum?

Öyle ya, gene aynı 18 yaş konusundaki gibi bilimsel olarak çocuklar 12 yaşından itibaren inanç ve siyaset gibi soyut şeyleri kavrama ve anlama yani yorumlama  yaşına geçiyorlar.

Peki neden tam 6 yıl sürüyor benim hayatıma dair kararlar veren insanları seçme hakkım?

Neden 15 yaşına geldiğimde, siyaset gibi son derece ortada yaşanan ve deneysel yani deneme yanılma ile öğrenilen ve yaptığınız seçimlerden(kullandığınız oylardan) kanunen sorumlu tutulmadığınız son derece serbest sosyal bir faaliyette oy kullanıp bir tercih ve fikir sahibi olamıyor ve 3 yıl daha fazladan dışarıdan sadece gözlemci olup ama oy kullanamıyorum?

Gördüğünüz gibi 18 yaş seçme hakkı tamamen saçma ve bilim dışı bir şey ve evlenme veya tek başına yaşama gibi önemli bir kararlara görece daha az önemli olan seçme hakkının ikisinin de 18 yaş sınırında olması tamamen bir saçmalık ve bunak siyasetçilerin kendilerini daha zeki ve otorite sandığı bir şey.





Beğendiyseniz sosyal medyada paylaşabilirsiniz

YAZARI TAKİP ET

0 comments:

Diğer Projemiz